Chopin – Les Brillantes

Okładka płyty Chopin les brillantes

   „Jeżeli Chopin rzeczywiście komponował wyłącznie na prawą rękę, jak narzekał gderliwie Wagner, to może właśnie Andrzej Jagodziński dopisał brakujący akompaniament.
To nie są ujazzowione interpretacje kompozycji Chopina, lecz oryginalne jazzowe kompozycje dla których inspiracją były najbardziej poruszające utwory wielkiego Polaka”.
– Brian Morton, Jazz on CD, Listopad 1994

Idea pokuszenia się o jazzową interpretację utworów Wielkiego Romantyka, towarzyszyła Andrzejowi Jagodzińskiemu od wielu lat, cierpliwie dojrzewając do realizacji. Wymagało to spotkania się muzyków o podobnej wrażliwości muzycznej i podobnym podejściu do muzyki.
Chyba nam się to udało – bo oto oddajemy w Państwa ręce kolejną, piątą już, płytę z kolekcji chopinowskiej.
Ten projekt dojrzewał w nas, i z nami, przez ostatnich piętnaście lat.
Pierwszy nasz „Chopin” został wydany w roku 1994 i okazał się bestsellerem („Płyta Roku ‘94” w plebiscycie czytelników „Jazz Forum”, nagroda Polskiego Przemysłu Muzycznego – Fryderyk ‘94 oraz laur Melomani ‘94 – nagroda łódzkiego Stowarzyszenia Miłośników Muzyki Jazzowej).
Nasze poszukiwania miały się jednak dopiero zacząć… Chopin po prostu nami zawładnął.

W 1995 roku wydaliśmy „Andrzej Jagodziński Trio: Chopin-Live At The National Philharmonic”, a potem przyszły następne projekty: „Chopin Once More – gość specjalny: Janusz Olejniczak” (1999), która okazała się Złotą Płytą roku 2000 i miała też swoją francuską edycję pod tytułem „Chopin-Metamorphosis Andrzej Jagodziński Trio – Janusz Olejniczak”.
W 2009 roku przyszedł wreszcie czas na premierę „Sonaty b-moll”.
Nagrywając pierwszą płytę, zdawaliśmy sobie sprawę, że stąpamy po cienkim lodzie, nie potrafiliśmy przewidzieć, czy i na ile słuchacze gotowi są na taki eksperyment.
Konsekwentnie prezentowaliśmy jednak swój program na setkach koncertów – najpierw w Europie, a potem, ośmieleni odbiorem na całym świecie: w Meksyku i na Syberii, w USA, w Argentynie i w Chinach, w Libanie i w Izraelu…
Zagraliśmy Chopina w Sali Wielkiej Konserwatorium w Moskwie… i w parku w Chicago.

Dzisiaj, po piętnastu latach wspólnej pracy i wobec akceptacji słuchaczy, nie boimy się ryzyka.
Pomysł się sprawdził, utwory okrzepły, niektóre aranżacje zostały wzbogacone i wiemy już, że można je grać jak standardy jazzowe, bez zahamowań i bez obawy, że ktoś nas posądzi o burzenie pomników.
Dlatego postanowiliśmy zreasumować nasze doświadczenie i nagrać pierwotny materiał jeszcze raz, układając go w taki sposób, że tworzy dwa niezależne koncerty. Te dwie płyty wraz z wydaną w 2009 roku Sonatą b-moll doskonale odzwierciedlają nasze dzisiejsze rozumienie muzyki Chopina, który nie przestaje nas pobudzać intelektualnie i emocjonalnie – nie mówimy więc ostatniego słowa!
Zapraszamy do kolejnego zanurzenia się w mistrzowską harmonię muzyki Chopina.
Jesteśmy szczęśliwi, mogąc złożyć ten album w hołdzie Mistrzowi w 200 rocznicę Jego narodzin.

Andrzej Jagodziński – fortepian
Adam Cegielski – kontrabas
Czesław „Mały” Bartkowski – perkusja

Płyta dostępna w sklepie internetowym – www.studiormt.net

CD1 – 1. Preludium e-moll op. 28 nr 4


CD1 – 2. Nokturn Es-dur op. 9 nr 2

CD1 – 3. Etiuda h-moll op. 25 nr 10


CD1 – 4. Mazurek f-moll op. 68 nr 4


CD1 – 5. Preludium c-moll op. 28 nr 20


CD1 – 6. Nokturn H-dur op. 9 nr 3


CD2 – 1. Polonez cis-moll op. 26 nr 1 


CD2 – 2
. Polonez c-moll op. 40 nr 2


CD2 – 3. Nokturn fis-moll op. 48 nr 2


CD2 – 4
. Polonez-Fantazja As-dur op. 61


CD2 – 5. Preludium h-moll op. 28 nr 6


CD2 – 6. Etiuda a-moll op.10 nr 2


CD2 – 7. Mazurek g-moll op. 67 nr 2


CD2 – 8. Walc Des-dur op. 64 nr 1


 


Powrót do strony Płyty