„W muzyce tworzonej w procesie łączenia interpretacji z improwizacją, istotne dokonania arty- styczne uzyskują najczęściej zespoły, których składy osobowe nie zmieniają się na przestrzeni lat. W formacjach tych rodzi się z czasem pewna metafizyczna więź umożliwiająca kształtowanie ma- terii dźwiękowej o bardzo silnym natężeniu emocjonalnym i wyrazowym. Pojawia się też mentalne porozumienie prowadzące do efektywniejszego kreowania muzycznych treści.
Andrzej Jagodziński Trio jest najlepszym przykładem tego fenomenu. Lider, pianista, multiinstru- mentalista, kompozytor i aranżer oraz jego przyjaciele: kontrabasista Adam Cegielski i perkusista Czesław „Mały” Bartkowski, od ponad ćwierćwiecza koncertują i nagrywają wspólnie kształtując i rozwijając własny, w pełni indywidualny styl. Odwołują się do wielu nurtów muzycznych, wśród których jazz pełni rolę nadrzędną. W wykonaniach tria mariaże technik polifonicznych i homofonicznych konfrontowanych ze swingowaniem są nie tylko fascynujące, ale także stanowią znaczące dokonania estetyczne i artystyczne. Wystarczy posłuchać ich płyt inspirowanych twórczością Fryderyka Chopina i Jana Sebastiana Bacha, by zachwycić się erudycją i logiką w budowaniu wspólnej narracji.
W zarejestrowanym Requiem, kompozycji Andrzeja Jagodzińskiego, słyszymy perfekcyjne wykonanie oraz zachwycającą spójność materii muzycznej. Zarówno fragmenty prezentowane w kontrapunktach, lub monodii z akompaniamentem, jak i te, nawiązujące do modalności, współczesnych technik kompozytorskich i, przede wszystkim jazzu, są – mimo wielkiej rozpiętości stylistycznej i fakturalnej – integralnie ze sobą powiązane. Do nagrania dzieła zaproszeni zostali wokaliści: Grażyna Auguścik, Agnieszka Wilczyńska i Wojciech Myrczek oraz Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” pod dyrekcją Anny Szostak, którzy – moim zdaniem – sięgają swoimi wykonaniami wyżyn światowej wokalistyki. Prezentują najwyższe umiejętności śpiewacze i osiągają przekonującą żarliwość interpretacyjną.
Z kolei, Andrzej Jagodziński Trio, dla którego poruszanie się w najróżniejszych obszarach stylistycznych, metrycznych, rytmicznych i artykulacyjnych nie stanowi żadnych problemów, pokazuje maestrię improwizacyjną i interpretacyjną. Ich nowatorskie rozwiązania, m. in. w ramach istniejących gatunków muzycznych, stanowią punkt odniesienia dla wielu twórców. Msza żałobna Andrzeja Jagodzińskiego to znakomita kompozycja, która dzięki wspaniałym wykonawcom jest dla mnie arcydziełem.
Muszę jeszcze wspomnieć o świetnej realizacji płyty pod względem akustycznym. Piotr Semczuk i Krzysztof Kurek mają swój wielki wkład w to fonograficzne dokonanie.”
Piotr Kałużny
- REQUIEM AETERNAM
- KYRIE
- DIES IRAE
- RECORDAR
- LACRIMOSA
- AGNUS DEI
- LUX AETERNA
Wykonawcy:
Grażyna Auguścik – śpiew
Agnieszka Wilczyńska – śpiew
Wojciech Myrczek – śpiew
Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” pod dyrekcją Anny Szostak
Andrzej Jagodziński Trio
Andrzej Jagodziński – fortepian
Adam Cegielski – kontrabas
Czesław „Mały” Bartkowski – perkusja
Nagranie Andrzej Jagodziński Trio oraz głosów solowych Grażyny Auguścik i Agnieszki Wilczyńskiej
zrealizowano w grudniu 2021 roku w Studiu Realizacji Myśli Twórczych w Warszawie (www.studiormt.pl).
Reżyseria nagrań, mix, mastering: Piotr Semczuk
Konsultacja techniczna nagrań: Przemysław Scholl
Producent nagrania: Blue Note Agencja Artystyczna (www.bluenote.waw.pl)
W Studiu Nagrań Radia Katowice został nagrany Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” oraz Wojciech Myrczek.
Reżyseria nagrania, mix, mastering: Krzysztof Kurek Producent nagrania: Polskie Radio Katowice (www.radio.katowice.pl)
Projekt graficzny: Janusz Różański
POLSKIE RADIO KATOWICE PRK CD142, © 2022